سفارش تبلیغ
صبا ویژن

pasargadayegh

نظر

چالش های ایزوگام

چالش های ایزوگام نمودن کارخانه جدید هواپیما سازی ایرباس که در مرطوب ترین شهر آمریکا ساخته شد، بسیار زیاد بود و باید اطمینان حاصل می شد که فونداسیون و تونل های آن خشک می مانند.

پاسارگاد عایق پارس – بر خلاف تصور عموم، سیاتل شرجی ترین شهر ایالات متحده نیست. این افتخار نصیب موبیل، آلاباما با 67 اینچ بارندگی سالانه می شود. بنابراین وقتی ایرباس -شرکت بزرگ هوانوردی اروپایی- تصمیم به ساخت اولین تاسیسات تولیدی خود در ایالات متحده در نزدیکی خلیج موبیل گرفت، شرایط چالش برانگیزی را برای پیمانکاران به وجود آورد.

آن شرایط (چالش های ایزوگام) نحوه برخورد با مشکلات بیش از حد آب های زیرزمینی هنگام ساخت کارخانه ای بود که قرار است هواپیماهای جت در آن طراحی شود.

کارخانه ایرباس 300 کارگر محلی برای ساخت هواپیماهای جت مدل A319،A320  و A321 استخدام کرد. هنگامی که ساخت و ساز آغاز شد، یافتن راه حل های مناسب برای ایزوگام کردن دشوار بود. توزیع کننده، پیمانکاران را به سمت محصولات W.R. Meadows راهنمایی کرد.

تونل طولانی یک مایلی

جرمی داناوی، مدیر منطقه ای سازه های Ram می گوید: «هر بار که باران می بارید، چالش های مهمی در رابطه با آب های زیرزمینی وجود داشت». یکی از نگرانی های اصلی، ایزوگام کردن مجموعه ای از تونل ها بود که به طول یک مایل، 15 فوت پایین تر از طبقه اصلی تولید که خطوط جت تجاری در آن مونتاژ می شد، قرار داشت.

داناوی در این رابطه گفت: «با وجود اینکه کار در زیر یک سقف انجام می شد، اما مقدار آب زیرزمینی که باید با آن مبارزه می کردیم بسیار زیاد بود. این مرکز بسیار نزدیک به خلیج موبیل قرار دارد، بنابراین هر بار که باران می بارید، سطح آب به میزان قابل توجهی بالا می رفت و همین امر به چالش های ایزوگام همراه بود».

حتی مقادیر اندک بارندگی نیز نیاز به پمپاژ تونل های در حال ساخت و خشک کردن آنها به سختی قبل از شروع کار ایزوگام دارد.

این تونل ها برای لوله کشی آب و برق و ایجاد یک منطقه برای پیاده روی ایمن و در حدود 700000 فوت مربع ساختمان استفاده می شود.

برای این ساخت و مونتاژ، پیمانکار عمومی با ایجاد یک مانع زیر لایه ای مقاوم در برابر سوراخ شدن معروف به Perminator شروع به کار کرد. این لایه برای مناطق ساخت و ساز با ترافیک سنگین ایده آل است.

جزئیات به یک چالش تبدیل شد. داناوی افزود: «تعداد زیادی ستون برای کمک به ساخت کف تونل وارد پروژه شد. قبل از رسیدن کامیون های بتنی، ابتدا باید اطراف آن ستون ها را تصفیه کرده و سپس [غشای کور] را گذاشته و آن را روی لبه های پایه تونل قرار می دادیم».

برای از بین بردن تجمع فشار هیدرواستاتیک، تیم Ram یک Mel-Drain نصب کرد.

این وسیله یک ورق گودال زهکشی متصل به یک ژئوتکستایل برای عبور رطوبت از پی و در عین حال جلوگیری از ورود خاک های ریز به کانال زهکشی است.

داوناوی ادامه داد: «پس از ریختن بتن روی دال و بالا رفتن دیوارها، وظیفه اصلی ما این بود که دیوارها را کنترل کنیم».

5 ماه طول کشید تا کار به پایان برسد. در این مدت Ram از 40،000 فوت مربع غشای جانبی و 65،000 فوت مربع ایزوگام دیوار استفاده کرد.

حرکت رو به بالا

پیمانکار عمومی براسفیلد و گوری از بیرمنگام، در آلاباما مستقر شد. کیث آندروود سرپرست تیم 65 نفره آنها بود. آندروود به یاد می آورد: «ما نزدیک به دو سال روی آن پروژه کار کردیم. ابتدا پی ریزی ستون و سپس فوندانسیون را انجام دادیم و هنگامی که این کار تمام شد، بر روی ساخت و ساز کار کردیم».

فرودگاه ایرباس

این مجموعه عظیم که ظرفیت ساخت 50 هواپیمای مسافربری در سال را دارد در سپتامبر 2015 برای بهره برداری افتتاح شد

توزیع کننده محلی کلیدی بود

یک وجه مشترک برای هر دو شرکت پیمانکاری، تامین خدمات ساخت و ساز بود که در کنار جاده محل ساخت ایرباس در موبیل قرار داشت.

جرمی داناوی گفت: «گیل رابرتز [رئیس تامین خدمات ساخت و ساز] و شرکتش نقش مهمی در پروژه ایرباس ایفا کردند. ما اجازه نداشتیم که مواد را به صورت انبوه در محل کار ذخیره کنیم و به واسطه یک رابطه کاری بسیار خوب (تامین خدمات ساخت و ساز)، گیل و تیمش توانستند با یک جریان ثابت نقل و انتقال? مواد مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند. آنها واقعا از هر راه دیگری هم که می توانستند به ما کمک کردند و ما در این خصوص از آنها سپاس گزاریم».

روبرتز می گوید: «من می دانستم که پیمانکار عمومی Ram با او کار کرده است، بنابراین توانستم اطلاعاتی را در مورد برنامه ریزی و سایر مسائل شغلی که می تواند باعث ایجاد مشکل شود به او منتقل کنم». این موضوع به Ram کمک کرد تا شروع خوبی داشته باشد. ریختن بتن آن قدر سریع انجام می شد که ما باید اطمینان حاصل می کردیم Ram با برنامه ریزی سریع، مواد مورد نیاز خود را در اختیار دارد.»

یکی دیگر از کلیدهای مهم عملیات موفق، مدیر فروش W.R. Meadows مایکل کریپس بود. از همان برنامه ریزی های اولیه، کریپس با مهندسان Ram در میشیگان بر روی تعیین محصولات ضد آب مناسب برای این کار همکاری کرد و به محض شروع کار، پرسنل فروش به صورت دوره ای از محل کار بازدید می کردند تا اطمینان حاصل شود که کار بدون مشکل پیش می رود.

ساختمان عظیم مونتاژ به ایرباس این ظرفیت را داد که حداکثر 50 هواپیمای مسافربری بیشتر در سال بسازد و از آنها بهره برداری کند. این سازه در سپتامبر 2015 برای بهره برداری افتتاح شد.